Hur

 Vi tar en fika.

Redan när ni börjar fundera över att byta lokaler eller att göra er av med inventarier vill jag gärna att ni hör av er till mig. Vi tar en fika och diskuterar förutsättningarna samt era ambitioner för projektet.

 Jag analyserar uppdraget.

Jag tar mig en närmare titt på uppdraget och åker ut och tittar på era lokaler och inventarier. I bedömningen tar jag hänsyn till olika faktorer såsom miljöcertifiering, miljöledningssystem, miljörevision eller hållbarhetsredovisning samt CSR-policys.

 Jag inventerar, värderar och planerar uppdraget.

Jag inventerar och bedömer andrahandsvärden, mängder och omfattning på de inventarier och det material som avvecklas. Jag bedömer även förutsättningar för återanvändning, återvinning och minimering av blandat avfall, det vill säga material som är svårsorterat och dyrt att återvinna. Ambitionen och era specifika förutsättningar ligger till grund för uppdraget.

 Presentation av uppdraget och effekterna.

Jag presenterar en budget på vad en traditionell avveckling av verksamheten kostar. Den kostnaden ställer jag mot mitt förslag. Jag redovisar kostnader, besparingar, volymer, tid och miljövinster på detaljnivå.

 Genomförande.

.Jag genomför uppdraget enligt överenskommelse och dokumenterar hela processen på ett hållbart sätt.

 Rapportering

Uppdraget rapporteras och redovisas i en resultatrapport som överlämnas vid avslutat uppdrag. Rapporten beskriver projektets ekonomi och volymer, återvunna resurser samt namngivna återanvändare. Jag redovisar även uppgifter om eventuell sekretessrapportering för datorer samt annat material med sekretesskrav.